الجمعة، 30 سبتمبر 2011

وفاء عامر: حاجتي للمال دفعتني للإثارة والإغراء




اعترفت الفنانة وفاء عامر أنها كانت تقدم أدوار الإثارة والإغراء في بدايتها، نظرا لحاجتها للمال وكذلك للشهرة، فضلا عن أنها لم تكن تستطيع أن ترفض أو تقبل في هذه المرحلة.
وأكدت وفاء خلال حوارها مع الإعلامية لميس الحديدي فير برنامج "نص الحقيقة" ، أن كانت ترغب في ان تصنع اسمًا فنيًا لها، مشيرة الى انها عندما حققت ذلك كان عليها ان تختار طريقها، وهو ما قامت به بالفعل حيث ابتعدت عن تقديم هذه النوعية من الأدوار.
وأشارت إلي أن قضية الآداب التي كانت متهمة فيها فترة حكم النظام السابق كانت ملفقة لها، مشيرة إلى أنهم أخذوها لمدة خمس دقائق من بيتها بحجة استجوابها في إحدى القضايا، لافتة إلى أنها ضحكت عندما عرفت أنها متهمة في قضية آداب، حيث استمرت في السجن لمدة أسبوع حتى تم حفظ القضية.
واعتبرت أن هذه القضية سببت لها مشاكل عائلية كثيرة، حيث أغضبت أسرتها وعاشت خلالها أياما صعبة، مشيرة إلى أن الداخلية هي التي لفقت لها قضية الآداب، ولم يكن حبيب الداخلية وقتها موجودا، وأن أصدقاءها القريبين لا يصدقون هذا الأمر.
وبرأت وفاء زوجة الرئيس السابق سوزان مبارك مما يتردد بشأن أنها السبب في تلفيق قضية الآداب له، لافتة إلى أنها لا تعرفها ولم يكن هناك بينهما أية علاقة حتى تغير منها وتطلب تلفيق قضية آداب لها.
ورحبت بتقديم ادوار في اعمال سينمائية تنتجها جماعة الأخوان المسلمين، على ان تقدمها عن قناعة، لأنها كممثلة تقدم اي دور يتوافق مع قناعتها من دون ان تقوم بارتداء الحجاب لمنافقة التيار الإسلامي.

محمود عبد المغني: مبارك أصبح عبرة مثل قارون

شبه الفنان محمود عبد المغني الرئيس المصري المخلوع محمد حسني مبارك بقارون الذي خسف الله به وبداره الأرض، مشيرا إلى أن كل من كان يتمنى أن يكون قريبا من مبارك أصبح يتنصل منه الآن.
وأكد عبد المغني أن السينما المصرية لم تتغير بعد ثورة 25 يناير، وأن صناعها لم يدركوا بعد مزاج المواطن المصري، حيث سيطرت أفلام الكوميديا والاستعراض على دور العرض.
وأشار الفنان المصري إلى أن الدراما المصرية بعد الثورة حالفها الحظ رغم صعوبات الإنتاج، مؤكدا أن كل فنان قام بتخفيض أجره هو فنان وطني، وأن الرقابة لعبت دور مهم بعد انهيار النظام لم تكن لتلعبه قبل ذلك.
وتحدث الفنان خلال حواره مع "الفن أون لاين" عن دوره في مسلسلي "المواطن إكس" و"لحظات حرجة" وفيلمه الجديد "ردة فعل".. وفيما يلي نص الحوار:
- الصعيد السياسي في مصر متخم بالأحداث، ولكن أهمها في الوقت الحالي هو محاكمة مبارك.. كيف ترى هذا المشهد؟
كنت أتابع المحاكمات وما يحدث فيها وأتمنى أن يعود بثها على التليفزيون مرة أخرى وأن ننتهي منها بسرعة حتى يأخذ كل ظالم جزاءه، ويجب ألا تتحول ساحة المحكمة لحرب شعواء ولنترك القضاء ليأخذ مساره، وعندما رأيت مبارك في القفص تذكرت قارون الذي تمنى الناس أن يكونوا مثله فلما خسف الله به وبداره الأرض فشكروا الله على أنهم لم يكونوا مثله فلا يوجد أي مصري قبل 25 يناير لم يكن يحلم أن يكون قريبا لمبارك أو لحاشيته ثم بعد 25 يناير أصبح الجميع يتنصل منه والعبرة لمن يريد أن يعتبر.

- إذا كان هذا الحال بالنسبة للسياسة.. فإن الأمر مختلف بالنسبة للسينما..

السينما لم تتأثر كثيرا بالثورة إلا في الناحية الاقتصادية أما صناعها فما زالوا يعانون من عدم فهمهم لمزاج المصري وعقليته التي تغيرت بعد الثورة، وأعتقد أن عرض الأفلام حاليا مجازفة لا يستطيع تحملها كل المنتجين.

- ألهذا السبب أجلت فيلمك "رد فعل"؟

- التأجيل ليس مسئوليتي فهي مسئولية كل المشاركين وأعتقد أن ما يعرض حاليا هو بمثابة جس نبض المشاهد المصري بعد الثورة والمعايير ليست معروفة لأن كل ما يعرض حاليا يدخل في إطار الكوميديا والاستعراض وهى نوعية من الأفلام لا تعتبر الترمومتر الحقيقي لهذه الفترة والتي تعتبر مرحلة فلترة سوف تفرز الجيد من الرديء في وقت قريب.






- عرفنا أن دورك في "رد فعل" جديد على السينما المصرية؟
نعم دوري هو الأول من نوعه في السينما المصرية.. حيث أجسد دور طبيب شرعي يحاول فك طلاسم العديد من الجرائم، ويتعرض الفيلم لمخاطر هذه المهنة ومشاكل أصحابها وأهميتهم لسير العدالة، وهو من نوعية التراجيديا ولا يخلو من "الأكشن". والفيلم من بطولة حورية فرغلى وعمرو يوسف والعديد من النجوم والوجوه الجديدة والتأليف لوائل أبو السعود وإيهاب فتحي والإخراج لحسام الجوهري، وانتهينا من تصويره ومازلنا في انتظار عرضه.
- السينما كما قلت حالها لم يتغير بعد الثورة.. ولكن الدراما وضعها مختلف..

بالتأكيد فالدراما حالفها الكثير من الحظ والتوفيق رغم صعوبات الإنتاج والمشاكل الاقتصادية والأمنية التي أعقبت الثورة المجيدة، ويرجع السبب في حسابات تخفيض الأجور وتقنين الرقابة، الأمر الذي ساهم إلى حد كبير في دفع عجلة الإنتاج الدرامي، فكل من خفض أجره فهو فنان وطني بحق وكذلك فالرقابة بعد انهيار النظام السابق أصبحت تسمح بخروج العديد من الأعمال والتي أرى استحالة ظهورها في الماضي.

- شاركت في عملين دراميين في رمضان الماضي هما "المواطن إكس" و"لحظات حرجة".. أيهما أقرب إليك..

الاثنان قريبان لقلبي بالطبع.. ولكن "المواطن اكس" كان هو الأقرب للمشاهد ربما لتلامس أحداثه مع قصة خالد سعيد التي كانت بذرة الثورة الأولى ودور "طارق" المحامى الذي يبحث عن الحقيقة هو الأقرب لكل مصري يحق الحق بطبيعته الفطرية وقد نال نسبة مشاهدة عالية.

أما "لحظات حرجة" فقدمت فيه شخصية الطبيب "خالد" وهى شخصية إنسانية مليئة بالمشاعر والعمل أحد أنواع الدراما الاجتماعية الإنسانية والتي تفقدتها شاشة التليفزيون وقد تمت ترجمته للغة التركية والصينية وأعتقد أنه سيكون المنافس الأقوى للدراما التركية التي تعتمد على هذه النوعية من الأعمال.
اشتركت في الجزء الثاني من "لحظات حرجة" وتستعد للجزء الثالث.. من الممكن أن يدفع ذلك المشاهد للملل..

المشاهد أحس بالملل بالفعل لافتقاده القصص الإنسانية التي نقدمها في "لحظات حرجة" وهذا هو سبب نجاح الجزء الأول من المسلسل، ونجاح الجزء الثاني، وبالحسابات البسيطة لا يوجد منتج يحب الخسارة فلو شك ولو للحظة في عدم النجاح لما أقدم على الجزء الثاني والثالث.

شاهدوا:مجموعة صور لساعات غريبة عجيبة



























تفهمي ايه يا خالتي في الديمقراطية ؟ (شعر حلمنتيشي)

عملنا استفتاء على التعديلات الدستورية

دي حاجة تحير لما أسأل خالتي فوزية

يا خالتي .. تفهمي ايه في الديمقراطية

بصتلي بقرف وقالت نعم يا عنيا

انت فاكرني مليش في الامور ديا

د أنا كنت برشح حسني بدل المرة مية

وياما خدت معايا عفاف ورباب وشوقية

هما آه ميتين بس روحهم بترفرف حواليا

وكانو دايما بيزروني أيام الإنتخابات الرئاسية

ونروح سوا ونرشح حسني كل شوية

يا خالتي ده كان زمان مش الايام ديا

الانتخابات الجاية هرشح اللي تشاور عليه اديا

اتصدمت خالتي وبحلقتلي شوية

وبعدين خدتني كم قلم وختمتها ببونية

وقالت بصوت عالي نعم نعم يا عنيا

مرشح مين ده اللي هتشاور عليه اديا

ده انا كنت اقطعها قبل ما تعمل العملة ديا

أنا هرشح حسني الانتخابات الجاية

يا خالتي حسني مدة رئاسته منتهية

وخلاص اتخلع بعد ما قتل من شعبه بدل الواحد ميه

بقولك ايه .. اتخلع متخلعش أنا مليش في الامور ديا

وحاسب بقى كده أصل عفاف ورباب بيندهو عليا

هروح اجيبهم من الترب عشان ننتخب حسني في الانتخابات الجاية

معلش يا خالتي مش هتلاقي حد منهم في تربته دلوقتي دي ساعة ضهرية

ابقى روحيلهم بعد العصر أو في المغربية

ولا اقولك بلاش تتعبيهم وتخليهم يرشحو المرة الجاية

ما كده ولا كده مش هيقبلو اصوات لأي ناس متوفيه

والبركة في الجدعان اللي عملو الثورة المصرية




قٌمرَ (14) عَندمِآ ـأقٌتِربْ منّ آلأرضُ .

في ليلة السبت الموافق (19-3-2011) شهدت السماء أول "قمر عظيم" منذ عام 1993، وذلك عندما اقترب مدار القمر إلى أقرب مسافة من الأرض، فبلغ حجمه أكبر بنحو 14 في المائة عما يكون عليه في العادة، بحيث بات واضحاً للعيان وللإنسان العادي أنه، أي القمر، كبير جداً حتى بالعين المجردة.

ويطلق على النقطة التي اقترب فيها القمر إلى أقرب نقطة في مداره إلى الأرض اسم "الحضيض القمري" Perigee، أما أبعد نقطة عن الأرض فيطلق عليها اسم "نقطة الأوج" Apogee.

وهذه الظاهرة الفلكية النادرة لا تتكرر إلا مرة واحدة كل عقدين تقريباً ، وهو الحدث الذي كان الفلكيون ينتظرونه بشوق ، فيما كان المنجمون ينتظرونه بخشية كبيرة.

الباحث في مركز المراقبة الأمريكية في واشنطن، غيوف شستر، صرح لشبكة CNN بأن هذه الظاهرة حصلت للمرة الأخيرة في مارس/آذار 1993، وبالتالي فإن ندرة حصولها تجعلها تستحق المتابعة لأنها لن تتكرر مجدداً إلا في العام 2029.

وكانت الظاهرة قد بدأت بصعود القمر ليلة السبت نحو كبد السماء خلال فترة ما بعد غروب الشمس، وخلال الساعات التي تلت ذلك، بدا القمر أكبر من أي وقت، وذلك بسبب موقعه في السماء، الذي ينتج عنه ما يعرف بـ"الخداع البصري للقمر" وهو رؤية القمر بحجم غير معتاد (حتى أكبر من حالة الحضيض القمري) بسبب وجوده في الأفق فوق الأشجار والأبنية.

واعتباراً من السبت، كان القمر على بعد 356 ألف كيلومتر من الأرض، أي أنه في أقرب نقطة يصلها بسبب مساره البيضاوي، وبدا القمر أكبر بنسبة 14 في المائة، وأكثر لمعاناً بنحو 30 في المائة.

ورغم أن علماء الفلك ينفون أي تأثير فكلي لموقع القمر على الأحداث الجارية في الأرض، إلا أن بعض المنجمين يربطون دائماً بين ظاهرة "الحضيض القمر" وبين أحداث تقع على كوكبنا، ترتبط عادة بكوارث وأزمات

لكن علماء الفلك يعتبرون وجود القمر في موقعه الحالي لا يلعب أي تأثير على موجات المد والجزر أو حركة قشرة الأرض، كما أنه لا يؤثر على حياة الناس العادية ولا يجلب أي فال، سواء السلبي منه أو الإيجابي، والقضية لا تعدو كونها مسألة علمية لا أكثر ولا أقل.

اليكم بعض الصور الملتقطة حول العالم لهذه الظاهرة:
















أعمال فنية من سكراب قطع السيارات











اوعى تقف لبنت فى المترو




نخش ف الموضوع ع طول

ياجماعة احنا لازم نعمل وقفة .. من اللى هيه كده





دلوقتى الأخت سحر الجعارة تطلع تقول ان المرأة لها نفس حقوق الرجل في المجتمع،



والأخت إيناس الدغيدى تطلع تقول ان الراجل همجى مش بيعرف في المرأة غير جسمها،




والأخت إقبال بركة تقول إن مصدر جمال المرأة هو عقلها مش جسدها ولازم التعامل معاها كعقل بدون النظر إلى الجسد هيه عاملة فيه ايه.. ده باعتبار ان الواحدة تبقى ماشية في الشارع وواحد بقى يعاكسها يا ابو عقل جامد..ياواد انت ياابو مخيخ ..حوش شعرك عشان نشوف جمال عقلك يا قمر
والواحد بقى يكلم صاحبه وهما شايفين بنت ماشية..شفت ياد العقل اللى لابس أحمر ده؟؟ !!
كل الكلام ده ماشى



والأخت هالة سرحان بيجيلها تخلف عقلى لو سمعت ان راجل قال لمراته حضَّرى العَشا..باعتبار ان العشا رجس من عمل الشيطان !!




والأخت العزيزة سعاد حسنى تقول البنت زى الولد ماهيش كمالة عدد..ومش عارف مين قال ان البنت كمالة؟؟ !!
البنت طبق كشرى بحاله من الكبير ابو تلاتة جنيه.. زيه زى الولد بالظبط




والأخت عبير صبرى ربنا يهديها تقول ازاى الراجل المتوحش القاسى التنين اللى بيطلع نار من مناخيره بيتعامل مع الأنثى اللى هيه نسمة ماشية ع الأرض يا ولداه !!



طبعا انا باعدى الكلام ده لأنى عارف الولد المحترم بيعامل البنت المحترمة ازاى.. والزوج المحترم بيعامل الزوجة المحترمة ازاى ومش محتاجين نصايح اسم الله على جمالهم وأدبهم اللى فاتوا

المشكلة بقى مادام بيقولوا البنت زى الولد.. ليه الولد بيقف في المترو عشانهم بقى؟؟ أيوة اوعى تمشى استنى..دى مشكلة كبيرة مش صغيرة..يعنى الولد لما يركب المترو كام مرة في اليوم وكل مرة اكتشف انه لازم اقف عشانهم تبقى مشكلة





يدخل المترو في أمان الله ويقعد بعد جهد جهيد وهو شايف واحدة موظفة مع صاحبتها راجعين من الشغل وصحتهم زى الفل.. وقاعدة تحكى لها ازاى تعمل محشى الكوسة وقاعدة تقور في الهوا يمين وشمال عشان يبقى الشرح عملى وصوتها عالى.. واول ما تدخل المترو تلاقى الشلل الرعاش حلّ عليها.. وعينيها مش قادرة تفتح من الإرهاق وتيجى هيه وصاحبتها قدامه بالظبط وتعلـّى صوتها



وتقول لصاحبتها:


معدتش باقدر أقف كتير يا سنية..


ترد عليها زميلتها واللبانة ف بقها:



ومين سمعك يا حبيبتشى..


الدكتشور قال لى انى لو وقفت على رجلى خمس دقايق هارجًّع ع اللى قدامى علطول





وللا البنت اللى لسة شباب.. تبقى قاعد لا بيك ولا عليك وتلقى المحروسة داخلة المترو .. بنت حلوة وشعرها ع الخدود يهفهف ويرجع يطير.. وتيجى تقف قدامك.. وفجأة تفضل تظبط شعرها وترميه ورا ضهرها زى إعلان صابون كامى عطر فرنسى الإيحاء..ومتوقعة ان الزبون اللى هوه اواد المحترم الغلبان هيقوم يبوس ايديها انها تقعد مكانه.. والله لو خلعت شعرها كله وادتهولك على سبيل المقايضة زى قدماء المصريين..برضه مش اوعى تقوم


وبعدين الأول كانت عربيات السيدات في المترو قدام ومع ذلك كانوا منتشرين في كل العربيات وقلنا ماشى..بعد ماحصلت حادثة مترو حلوان البسيطة اول المترو.. قالوا لا .. هاتوا السيدات في نص المترو..ليه بقى؟؟



ده باعتبار ان لو حادثة حصلت في أول المترو والسيدات قدام هيصوتوا ويلموا الدنيا انما الرجالة بتموت من سكات!!!صلاة النبى


طب حد مننا اعترض ان السيدات ماليين مترو الرجالة.. أبدا..انما شوف بقى ياعم الحاج لو حظك الأغبر وقعك انك ركبت سهوا في عربية السيدات..ياداهية دقى..تسمع بقى أحلى كلام.. أولا..سوفاااج..سوهاج..راجل؟؟..واللى تحط وشها في الأرض من الكسوف..واللى تقول أوووه.. راجل..فانتستيك..صلاة النبى..




انتى عمرك ماشفتى راجل ياضنايا؟؟؟مش برضه انتى جاية من شغلك وهوه هناك وراجعة بيتك هتلاقى واحد من نفس الفيرجن في وشك زى القضا المستعجل


والبنت اللى في الجامعة آه لو شافت راجل في المترو.. هيغمى عليها من الخضة..


ماانتى لسة جاية من الجامعة وكنتى انتى والولاد قاعدين تلعبوا صلح وعسكر و*****ة.. عمرك ماشفتى راجل يا شابة؟؟؟




أيوة مادام فيه مساواة تبقى ف كل حاجة.

. زى ما الولد بيشتغل وهيه بتشتغل.. يبقى اللى يلحق الكرسى يقعد باعتبار انها إبراهيم ابن خالته يعنى عادى ..ومادام فيه مساواة ولازم نتعامل مع عقل البنت.. يبقى بلاش تلعب فى شعرها وتورينك دايما انها بتحط هيد أندشولدرز ضد القشرة عشان تقم..لأنها زى ما بتحط هيد أندشولدرز الولد بيحط برضه هيد أنشولدرز ومن الحجم الكبير كمان أبو عشرين جنيه..


انا مش بقول انك متقمش خالص

.بس قوم عشان حد يستاهل.. يعنى ست كبيرة مريضة.. راجل عجوز تعبان.. ست شايلة تسع عيال على ايديها..كده يعنى.. حالات تستاهل.. انما واحدة عندها تلاتين اربعين سنة وقاعدة عاملالى فيها حسين رياض لما اتخرس في رد قلبى.. أقف ليها ليه؟؟






وكمان شوف الموقف ده.. بقى ينفع الواد يقف عشان واحدة ست تقعد..ويقف جنبها..وأول ما تيجى تنزل محطتها تشاور لاقرب بنت أو ست عشان تقعد مكانها!! صلاة النبى..حتى الكرسى بيتورث يا جدعان؟؟ خيال مآتة واقف جنب الكرسى ؟؟؟دا واقف عشانك..طب خليها بجميلة حتى..وموقف ورا موقف تكتشف في لحظة ان كل الستات والبنات قاعدين..وكل الرجالة ماسكين جرايد وقاعدين يهووا عليهم:
ألف ليلة وليلة.. قصة كل ليلة..احكى ياشهرزاد.. احكى لشهريار


وللا البنت اللى تيجى تقعد جنبك ومش طايقة نفسها قال إيه المكان ضيق ومش قادرة تقعد مرتاحة..


طب ما دام انتى متضايقة كده ماتقومى تقفى بلاش القعدة المقرفة دى.. وللا يعنى عشان كل مرة واحد محترم شباب هوه اللى يقف عشان المكان يوسع للهانم.. أم طاقية.. طاقية حمرا.. للهانم البيضا.. والهانم السمرا






القاعدة




الله يخرب بيت هالة وإيناس وسحر وعبير وإقبال وكل اللى عقدونا ف عيشتنا بكلامهم اللى محدش بيأيده.


.بيطالبوا بحقوق المرأة اللى على كيفهم.. مع ان ديننا جعل المرأة جوهرة يتحافظ عليها وتتعامل أحسن معاملة مش سلعة وموضوع في كل برنامج شوية.لو كنت قاعد على كرسى في المترو.. دايما حاول انك تربط رباط جزمتك وانت قاعد لمدة العشرين محطة اللى انت راكبهم وماتبصش لأى حد واقف عشان قلبك الطيب

خد معاك وانت راكب المترو
..علبتين هيد أنشولدرز عشان أى بنت جاية تتدلع بشعرها عشان تقعد تعرفها ان اللى معاه شامبو أكتر هوه اللى هيقعد




خد معاك مطوة عشان لو قلبك الطيب خلاك تقعَّد واحدة منك وبعدين وهيه نازلة شاورت لواحدة تانية تقعد مكانها وطنشتك.. تغزها بالمطوة غزتين عشان تفوق







حكمة الموضوع .. ( بالنحوي )


تجلس البنات في المترو


يقف الشباب في المترو


إن البنات مفتريات


إن الشباب غلبانون

محشش يكتب قصة لمسلسل







مدير الشركه قال للسكرتيره عندنا انا و انتي رحلة عمل اسبوع رتبي امورك ,,,محشش بيكتب مسلسل
السكرتيره اتصلت على زوجها ,,,
قالتله ... عندي رحلة مع مديري اسبوع انت دبر امورك ,,,محشش بيكتب مسلسل


الزوج اتصل على عشيقته ,,,
قال لها ... زوجتي بتسافر اسبوع خلينا الاسبوع مع بعض ,,,محشش بيكتب مسلسل


العشيقه تعمل مربية لـ ولد صغير اتصلت ,,,
قالت له ... انا عندي شغل اسبوع كامل ما بقدر اجيك ,,,محشش بيكتب مسلسل


الولد الصغيراتصل بجده ,,,
قاله ... جدو المربيه عندها شغل اسبوع كامل مش هتيجي خلينا كل يوم نروح مكان و نغير جو ,,,محشش بيكتب مسلسل


الجد طلع نفسه هو مدير الشركه ,,, اتصل على السكرتيره ,,,
قالها .... الغى الاجتماع لاني مشغول مع حفيدي ,,,محشش بيكتب مسلسل

السكرتيره اتصلت على زوجها ,,,
قالت له .... انلغت الرحلة وراجعه للبيت ,,,محشش بيكتب مسلسل

الزوج اتصل على عشيقته ,,,
قال لها ... زوجتي مش هتسافر مقدرش اشوفك ,,,محشش بيكتب مسلسل

العشيقه اتصلت على الولد الصغير ,,,
قالت له ... لا خلاص ما في عندي شغل وراح اجيك ,,,محشش بيكتب مسلسل

الولد اتصل على جده ,,,
قال له .... لا جدو المربيه جاية خد راحتك ,,,محشش بيكتب مسلسل

الجد رجع اتصل على سكرتيرته ,,,
قال لها ... حضرى نفسك لازم نسافر للاجتماع ..!!محشش بيكتب مسلسل



والى الان لم تحدد الحلقة الاخيرهمحشش بيكتب مسلسلمحشش بيكتب مسلسلمحشش بيكتب مسلسل

سر الرقم 11 في أمريكيا....









طبعا انا جاتني الرساله وتوقعت انها صدفه لحد ما سوييت حركة الوووورد وتاكدت بنفسي انا قلت يمكن بتطلع مزحه ولا حركه طلعت جد








جبت لكم اليووم موضوع غرييب ومثير !! .. و انا انصدمت منه






ورح أخد من وقتكم كم دقيقة ...







أمـريكا .. وسر الرقم -( 11 )-






اقروه .. و جربوا تعملو اللي مكتوب .. و شوفوا !! ..






-----------------------------------






1-يقولك كلمة new york city






احسبها ويطلع لك 11 حرف






2- Afghanistan لوتحسبونها11 حرف






3- Ramsin Yuseb الارهابي الي هدد امريكا عام 1993 انه يهدم البرجين اسمه متكون من 11 حرف







4- George W Bush الرئيس الامريكي باسمه 11 حرف







- يمكن كل هذا صدف بس كمل الباقي اكثر







1-نيويورك سيتي فيها 11 مدينه






2-اول طياره إصطدمت بالمبنى كان رقمها 11






3-الرحله 11 الي إصطدمت بالمبنى كان فيها 92 راكب 9+2 =11






4-والرحله77 الثانيه الي إصطدمت بالمبنى كان فيها 65 راكب 5+6=11






5-والمأساة هذي كانت ب-سبتمبر 11 او المعروف 11/9 خلونا نعدها وحده وحده 9+1+1=11






6-وطبعا رقم الامن الي توزع هذاك اليوم مثل ماهو معرووف 911 احسبوها 9+1+1=11







- شكلكم لين الحين مقتنعين انها صدف ,اذا كملوا قرايه وشوفوا ..







1-الضحايا الي بالطيارات كانوا 254 ..2+5+4=11






2- الانفجارات الي فمدريد صارت في 2004/11/3 احسبوها تصير 11






3-وكانت بعد احداث امريكا ب 911 يوم احسبوها 11







ما اقتنعتوا !!!!! .. مو مشكله.. والله هذا آخر شي وهو اللي خلا شعر راسي يوقف مترين لفوووق!! ..






- الخطوات :






- افتح المايكرسوفت وورد ..






* المـــــــــــــهم *






اكتب بالحروووف الكبيره Q33 NY






وطبعا هذي رقم رحلة الطياره اللي نسفت برج التجارة ..






المهم ظللها ..






حط الخط حجم 48 ..







وظللها وغير نوع الخط في واحد اسمه WINGDINGS







رح يظهر لكم شي غريب جدا .. جرب وشوف بنفسك !!

آهاد إسرافيل.....صدق أو لا تصدق !!

آهاد إسرافيل.....صدق تصدق

آهاد إسرافيل.....صدق تصدق

آهاد إسرافيل.....صدق تصدق



الصورة التي ترونها ليست معدلة ببرنامج الفوتوشوب ولكن هي حقيقية 100%.

لا يسعني إلا أن أقول "سبحان الله" عندما أدرك أن هذا الشاب تمكن من مواصلة حياته بعد ما تعرض إلى حادث مروع أدى إلى فقدانه لنصف رأسه تقريباً.

"أهاد إسرافيل" عرف عنه حبه للحياة والناس جميعاً وكان مشهوراً بإبتسامته العريضة التي لا تفارقه أبداً. ولكن هذا الشاب تعرض إلى حادث إطلاق نار وهو في الرابعة عشر من عمره أثناء عمله بإحد المتاجر في الولايات المتحدة. أدى هذا الحادث إلى فقدان نصف مخه تقريباً.

في بادئ الأمر لم يأمل حتى أشد المتفائلين أنه سوف ينجو، ولكن أراد الله أن ينجو بدون أضرار جسيمة. بل أنه تمكن من مواصلة تعليمه وحصل على شهادة الثانوية العليا بتفوق.

لم يفقد أهاد حبه للحياه بعد الحادث ولم يفقد الأمل في أن يعود شكل رأسه طبيعياً كما كان ذي قبل. واليوم عاد رأسه الى الشكل الطبيعي. وذلك بعد سلسلة عمليات تجميل فاشلة. أخيراً كللت جهود طبيب التجميل بالنجاح وعاد رأس أهاد إلى الشكل الدائري الطبيعي، وذلك بعد أن وضع الطبيب كتله من السيليكون الصلد نسبياً في التجويف الناتج عن الحادث.

أهاد عاد طبيبعاً اليوم وتمكن من المشي مرة ثانية، بل أنه إفتتح مشروعة الخاص ويديره بنجاح.

سبحان الله ....

بعد جراحة التجميل

آهاد إسرافيل.....صدق تصدق